Running Fingers Biografie - deel 3

Home

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Home

verder

1986 - Aanschaf DX 7, 6 nieuwe demo’s. Aanschaf van een voor die tijd vooruitstrevend apparaat dat de mogelijkheid bood om een digitale tussen- en eindmix te maken. Reconstruction was de eerste song waarmee dat gebeurde. Daarop is het verschil met eerdere opnames duidelijk waarneembaar. Paul maakte in de studio voor KRO Radio 3 jingles en tunes.

 

 1987 - George Michaels ‘Faith’ werd nagespeeld door Jeroen en Paul als onderdeel van een radiotalentenjacht van Radio 3 (Avro) en uitgezonden!

De huiskamerstudio werd verbouwd, een oude vleugel ingeruild voor een digitale piano, een echte Yamaha galm werd eindelijk verwelkomd.

En de studio werd uitgebreid naar 8 sporen. Nieuwe taperecorder en mengpaneel. Eerste song op 8 sporen: Take me there.

Het eind van dat jaar vindt er een bijzonder eenmalig opreden plaats in het Parochiehuis. RF viert daarmee op tweede Kerstdag het 10-jarig bestaan.

Er is redelijk veel publiek op afgekomen en alles wordt op video vastgelegd.

 

1988 - De song Take the best wordt nog afgerond, waarna Paul in dienst komt van Radio 10 waardoor de RF-projecten bijna anderhalf jaar stil komen te liggen door de opbouwfase van dit radiostation. Paul werkt daardoor bijna dag en nacht. In de periode dat Paul overdag op bed lag, en hij ondertussen verhuisd was naar een grotere woning, verbouwden Peter en Jeroen de zolderverdieping tot studio. Een karwei dat niet dagelijks kon worden gedaan waardoor ook dit enige maanden in beslag nam.

 

1989 - In oktober is de studio klaar voor gebruik. Eerste demo heet Casino en wordt gebruikt in een destijds nieuwe medium, de voorloper van de CDI. Beide systemen zijn het niet geworden, waardoor ook deze potentiele hit geen succes voor de jongens met zich meebracht.

 

1990 - Een talentvolle zangeres (Sylvia Bruens) die Paul dankzij zijn contacten met de radio heeft leren kennen, maakt een demo die uiteindelijk voor airplay zorgt op Radio Noordzee Nationaal. Een platenmaatschappij is geinteresseerd, maar Sylvia haakt af om persoonlijke redenen. Dit is eigenlijk de rode draad van de Story of RF: het is het allemaal net niet……

In de zomer van dat jaar wordt er nog kort opgetreden op een privefeest en tevens is dat de aanleiding voor RF om het 12-en-een-half jarig bestaan te vieren. Het optreden stelde niet veel voor, de band was niet in vorm.

 

1991 - Om het allemaal nog professioneler te maken ging RF met zijn tijd mee: er werd een Atari 1040 ST computer aangeschaft met bijbehorende “sequencer software”. Alle synthesizer partijen werden nu opgenomen op de computer waardoor er meer sporen van de recorder vrijbleven voor zang en gitaar. Cock investeerde in een midi-drumcomputer en verzorgde hiermee diverse drumpartijen.

 

1992 - Er werd gestadig doorgewerkt aan demo’s en hier en daar ingestuurd ter beoordeling door platenmaatschappijen en songfestivaljury’s.

Tevens worden alle tot dan toe gemaakt demo’s op een CD-R gebrand. Een zenuwslopend klusje, want er bestond nog geen CD-RW, waarmee foutjes hersteld konden worden en de prijs destijds PER CD-R was F 63,00 !!!       Toch lukte het prima en werden de eerste 8 RF-CD’s gebrand.

1993 - De ideeen die Peter, Paul en Jeroen hebben blijken niet tot hele songs uitgewerkt te kunnen worden. Na lang experimenteren met de thema’s, komen de jongens met het idee om al die thema’s aan elkaar te smeden tot een grote popsymphonie. Dit leidt tot het 13 minuten durende epos “California suite”. Voor dit megaproject wordt alles uit de kast gehaald en een ander idee op de plank gezet, waarover zo direct meer. De heren hebben opnieuw dankzij Paul’s radiocontacten een aantal artiesten bereid gevonden hun bijzondere medewerking te verlenen: Oscar Benton (bekend van de grote Europese hit ‘Bensonhurst Blues’) en Tom Barlage (Neerlands meestgevraagde sessiesaxofonist en voormalig lid van de succesvolle Nederlandse formatie Solution). Om als rode draad het verhaal ‘aan elkaar te zingen’ wordt het destijds aanstormende talent Wies Hermans gevraagd. Om een dergelijk project ook technisch te laten slagen heeft RF opnieuw een verdubbeling van het aantal opnamesporen nodig en wordt er geinvesteerd in een 16-sporen recorder en een nieuw geautomatiseerd mengpaneel. Cock drumt digitaal mee en levert een bijdrage in het finalekoor. Diverse muzieksoorten komen voorbij in de Suite en het eindresultaat mag er zijn. Voor velen een hoogtepunt in de lange carriere van RF.

 

verder